علت کولیک چیست؟

کولیک نوزاد شرایطی است که از چندین سال قبل توسط متخصصان بخوبی شناخته میشود و کارشناسان تئوری های زیادی در رابطه با علت آن ارائه داده اند، اما در بسیاری از موارد این نظریه ها به علت این مسئله مربوط نمی شوند.
بسیاری از مطالعات تلاش کرده اند تا علل احتمالی بروز کولیک در نوزادان را تعیین کنند و مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. علل روانی و اجتماعی: استرس ناشی از گریه های مداوم و عدم توانایی والدین بی تجربه در مراقبت از نوزاد، می تواند یکی از علل مشهود کولیک نوزاد باشد. بایستی این نکته مهم را خاطرنشان کرد که نحوه درمان نوزاد در فرهنگ های مختلف می تواند متمایز باشد.
  2. علل تغذیه ای: شروع کولیک ممکن است به دلیل نوع شیر مصرفی، نوع رژیم غذایی مادر در زمان شیردهی و یا حتی برخی از انواع آلرژی غذایی باشد. تنها فرضیه ثابت شده آلرژی غذایی می باشد، اما این وضعیت عادی نیست و می تواند منجر به عوارض شدیدی شود و بایستی با استفاده از تست های خاص تشخیص داده شود.
  3. عوامل عصبی: این موضوع به سیستم نابالغ عصبی نوزاد نیز نسبت داده می شود که سبب حملات کولیکی می شود. همچنین این اعتقاد وجود دارد که گریه های کودک یک فرایند کاملا طبیعی است، حتی اگر مدت زمان آن زیاد باشد و شدت آن بیش از حد شود.

نهایتا، مطالعات علمی اخیر نشان می دهد که در اکثر موارد علت کولیک نوزاد، در دستگاه گوارش اوست و عمدتا عدم بلوغ دستگاه گوارش در نوزادان، بر جذب مواد مغذی تاثیر می گذارد. دلیل متداول موجود مربوط به تولید کم آندوژن آنزیم لاکتاز می شود که مانع از هیدرولیز بهینه تمام لاکتوز می شود. مکمل غذایی که حاوی آنزیم لاکتاز باشد می تواند کمک به بهبود روند هیدرولیز لاکتوز کند و علت کولیک نوزادان را از بین ببرد.